Projektowanie User Experience to proces, który ma miejsce w dziejach ludzkości od zarania dziejów. Praktycznie od początków istnienia naszego gatunku ludzkość wytwarza produkty, które są coraz lepiej do niej jako gatunku dostosowane.
Wczesne lata 1900 to czas rewolucji przemysłowej. Wtedy też Winslow Taylor, inżynier i mechanik, a także jeden z pierwszych inżynierów ds. zarządzania, wydał książkę “The Principles of Scientific Management”. Obok pionierskich technik produkcji masowej Henrego Forda, Taylor i jego współpracownicy stworzyli wczesną wizję interakcji między robotnikami, a ich narzędziami.
Toyota podobnie jak Ford wykazała efektywność w dziedzinie inżynierii i produkcji. Stało się to poprzez zrównanie wkładu pracowniczego, z nową technologią. To podejście zmieniło zasady funkcjonowania fabryk.
Gdy punkt kontaktu między produktem a ludźmi staje się punktem tarcia, to projektant przemysłowy zawiódł.
Z drugiej strony, jeśli ludzie czują się bezpieczniejsi, bardziej komfortowo, bardziej efektywni, bardziej skorzy do zakupu – czyli po prostu szczęśliwsi – dzięki kontaktowi z produktem, to projektantowi udało się.
Projektowanie dla ludzi – Henry Dreyfuss
…na zawsze stanie się miejscem, gdzie najnowsze technologie będą wykorzystywane do poprawy ludzkiego życia…
We wczesnym stadium projektu, Walt Disney opisał projekt tymi słowami
Jego wyobraźnia w niesieniu ludziom radości do dziś inspiruje projektantów User Experience.
Xerox w latach 1970 za sprawą swojego działu badawczego z Bobem Taylorem na czele, postawił pierwszy krok w kierunku komputerów osobistych. To właśnie wtedy powstały pierwsze metody interakcji komputera z człowiekiem znane nam do dziś interfejs użytkownika (GUI) oraz mysz.
Wraz z rozwojem technologii cyfrowej, projektowanie skupione na użytkowniku zyskało swój oficjalny termin. User Experience jako sformułowanie zostało użyte po raz pierwszy na początku lat 90, przez amerykańskiego psychologa poznawczego i badacza Donalda Normana. To właśnie dzięki temu wybitnemu projektantowi i specjaliście w dziedzinie interakcji człowiek-komputer, termin ten zyskał na popularności.
Wymyśliłem ten termin ponieważ miałem wrażenie, że pojęcie interfejs użytkownika i użyteczności są zbyt wąskie. Chciałem by istniało sformułowanie które pozwoli określić wszystkie odczucia osoby korzystającej z systemem, interfejsem, fizyczną interakcją czy instrukcjami. Od tego czasu termin rozprzestrzenił się tak bardzo, że zaczyna tracić pierwotne znaczenie.
Donald Norman
W 2007 roku Steve Jobs zaprezentował światu telefon, który dał początek zupełnie nowej kategorii urządzeń – smartfonom. Produkt okazał się tak rewolucyjny, że pozwolił na lata wyprzedzić konkurencję, która masowo zaczęła kopiować rozwiązania Apple.
Doskonałe połączenie sprzętu i oprogramowania zupełnie odmieniło spojrzenie na fizyczne klawiatury w telefonach komórkowych. W efekcie inni producenci telefonów również zaczęli kłaść nacisk na dostarczanie nie tylko produktu, ale też wspaniałych doświadczeń wynikających z korzystania z niego.
W 2012 roku z linii produkcyjnej zjechała pierwsza Tesla Model S. Oczywiście nie był to pierwszy samochód elektryczny, ba nie był to nawet pierwszy samochód elektryczny marki Tesla. Jednakże to właśnie model S wydaje się być tym dla całego rynku motoryzacji, czym był pierwszy iPhone dla branży urządzeń mobilnych. Żaden z dotychczasowych samochodów elektrycznych nie był bowiem w stanie wzbudzić w powszechnej opinii takiej ekscytacji i fascynacji.
Tesla Model S to rewolucja w motoryzacji, która od początków jej istnienia opierała się tylko na ewolucji. Oderwanie od schematów i świeże spojrzenie na produkt, pozwoliło na zaprojektowanie samochodu z wykorzystaniem najnowszych technologii w sposób unikalny.
W historii odnotowano wiele kroków milowych w User Experience jednakże, każdy z nich wiązał się z interakcja pomiędzy technlogią, a ludzkością. Biorąc pod uwagę, że istnienie naszego gatunku jest właściwie uzależnione od rozwoju technologii (oczywiście w odległej perspektywie), możemy się spodziewać nowych odkryć UX.